Vanliga frågor

1. Jag har inga inloggningsuppgifter, kan jag boka på internet ändå?

Ja. Du behöver inte logga in för att boka en resa.

Inloggning krävs endast om du vill betala din resa med poäng. Läs mer om poäng under Rabattkort

Bokning på sgsbussen.se from VS & Perssons on Vimeo.

2. Mina pengar har dragits men jag har inte fått någon biljett.

Om du inte har fått någon bokningsbekräftelse så är inte resan bokad. Om inte resan är bokad så har heller inte pengarna dragits från ditt konto. Men beroende på hur långt du har gått i bokningen/betalningen kan pengarna ha reserverats på ditt konto. Pengarna är tillbaka på ditt konto inom 5 bankdagar.

3. Har ni Wifi på bussen?

Ja. De flesta av våra bussar är utrustade med Wifi.

4. Finns det någon rabatt för mig som åker ofta med SGS Bussen?

Japp! Du kan köpa vårat rabattkort. Läs mer om Rabattkort

5. Kan man betala sina biljetter via faktura?

Ja. SGS Bussen använder sig av Sveawebpay vid fakturabetalning. Sveawebpay skickar fakturor utan fakturaavgift, fakturorna förfaller på 14 dagar.

För att kunna ta emot en faktura från Sveawebpay krävs att du är myndig, fri från betalningsanmärkningar, och att du är folkbokförd i Sverige.

Mer information om Sveawebpay finns på i våra försäljningsvillkor.

6. Varför är mina poäng borta?

Att du inte kan komma åt dina poäng kan bero på flera olika saker.

1. Du har använt alla dina poäng och måste fylla på med nya.

2. Du är inte inloggad. Titta uppe i höger hörn på skärmen om det står logga in eller logga ut. Om det står logga in är du inte inloggad, om det står logga ut är du inloggad.

3. Du har loggat in på fel konto. Logga ut, och logga sedan in med samma användarnamn och lösenord som du var inloggad med när du köpte Rabattkortet.

7. Om jag har valt att betala via faktura och avbokar resan, vad händer med pengarna då?

Om resan bokas av innan fakturan är betald, skapas det en kreditfaktura. Kreditfakturan avser det belopp som inte ska betalas.

Ex. En faktura på 180kr och en kreditfaktura 160kr betyder att endast 20kr ska betalas. Dessa 20kr betalas in med fakturans OCR-nummer trotts att det står 180kr på fakturan.

Om fakturan är betalad när resan avbokas kontakar vi på VS & Perssons dig för att få ditt kontonummer så att vi därefter kan göra en återbetalning.

8. Det står att det inte finns några turer det datum jag har valt att resa, varför?

När det står "inga avgångar hittades för valt datum" kan det bero på två saker. 

1. Du har valt en hållplats som inte trafikeras den dagen du vill boka.

2. Vi har inte öppnat önskat avresdatum för bokning än. SGS Bussen har öppet för bokning ca 3 månader framåt i tiden.

9. Jag har ingen e-postadress, kan jag boka ändå?

Ja. Det krävs inte att du har en e-postadress för att du ska kunna boka biljetter via sgsbussen.se. Bekräftelsen skickas förutom på e-post även som ett vanligt SMS till det mobilnumret som du uppger när du bokar biljetten.

10. Måste jag visa biljetten för chauffören?

Du måste kunna visa biljett eller bokningsnummer för chauffören när du stiger ombord.

11. Hur avbokar jag min biljett?

Du börjar med att klicka på avboka i huvudmenyn.

I fältet för bokningsnummer skriver du in ditt bokningsnummer. I fältet för e-postadress skriver du in samma e-postadress och/eller telefonnummer som du uppgav när du gjorde bokningen.

Därefter klickar du på visa bokning och väljer sedan vem/vilka resenärer som ska bokas av.

Alla biljetter kan avbokas, men endast de biljetterna med om- och avbokningsskydd återbetalas.

 

Hur vet jag vilken e-postadress eller vilket mobilnummer jag uppgav vid bokningen? Enkelt! Den e-postadress / den telefonen vi skickade ut din bokningsbekräftelse till är den e-postadress/telefonnummer som du uppgav i bokningen.

Avbokning SGS from VS & Perssons on Vimeo.

12. Hur bokar jag om min resa?

En ombokning görs i två steg.

1. Du börjar med att boka av din befintliga resa.
2. Du bokar en ny resa på önskad tid.

 

F: Vad händer med mina pengar, jag har ju redan betalat en resa?
S: Resan du avbokar återbetalas inom några dagar, förutsatt att du har ett om- och avbokningsksydd och att resan är avbokad i tid. Dvs senast 1h före avgång.