Sales Terms

Försäljningsvillkor och Bokningsregler för SGS-Bussen

All handel och verksamhet inom denna webbshop följer svensk lagstiftning.

1. Allmänna villkor

Du måste vara minst 18 år för att beställa en biljett på SGS Bussen. Däremot behöver du inte vara minst 18 år för att resa med SGS Bussen. Alla priser är inkl. moms. Alla beställningar som görs via internet är bindande. Vi reserverar oss för ev. slutförsäljning samt fel i pris och texter.

2. Bokning

Bokning garanterar plats.

Enklast gör du din bokning och betalning via vår hemsida sgsbussen.se. Bokning kan också göras hos någon av våra återförsäljare och/eller via telefon 026- 120 000.

Biljett som bokas via sgsbussen.se betalas med VISA/MasterCard, avgiftsfri faktura via SevaWebPay eller Bankbetalning.

Biljetter som bokas via telefonen 026- 120 000 betalas med VISA/MasterCard eller avgiftsfri faktura via SveaWebPay.
Biljetter som bokas via återfösäljare betalas på plats med kort eller kontanter.

3. Betala resan

Biljetter kan bokas på sgsbussen.se, hos återförsäljare, i vår resebutik i Valbo och via telefon 026- 120 000

Biljetten betalas alltid i samband med bokning.

Betalningen av din biljett sker genom Klarna. Mer information om Klarna finner du här, samt på klarna.com.

För dig som bokar biljetterna hos återförsäljare betalas biljetterna direkt på plats hos respektive återförsäljare.

Observera att biljetter som är köpta hos återförsäljare måste bokas av hos respektive återförsäljare i de fall avbokning blir aktuellt.

4. Om- och avbokningsskydd

Om- och avbokningsskydd kan endast tecknas i samband med bokning av biljetten. Om-och avbokningsskydd kan inte tecknas till en redan bokad biljett. Om- och avbokningsskydd kostar 20sek per person och resväg. Om- och avbokningsskydd kan tecknas på en eller flera personer i en och samma bokning, det är upp till bokaren själv att välja vem eller vilka som hen tecknar Om- och avbokningsskydd till.

Särskilda villkor gäller resenärer som bokat och betalat sin resa med Rabattkort, läs mer här

5. Biljett och bokningsbekräftelse

I samband med ditt köp skickas en bokningsbekräftelse ut till dig.
Bokningsbekräftelsen skickas per automatik ut till den e-postadress du uppgivit i samband med bokningen. Bokningsbekräftelsen skickas per automatik ut som sms till det mobiltelefonnummer som uppgivit i samband med bokningen. Om du som kund lämnar både e-postadress och mobiltelefonnummer skickas bokningsbekräftelsen ut som både e-post och sms. För dig som köper din biljett över disk kan även en bokningsbekräftelse skrivas ut på plats lämnas i handen.

En bokningsbekräftelse ska kunna visas upp i samband med ombordstigning på bussen.

6. Rabatter

SGS Bussen erbjuder en rabatt när du som kund bokar en dagsresa. Dagsresa betyder att både tur- och returresa infaller samma dag. Aktuella priser finns här.

För dig som reser ofta med SGS Bussen finns även alternativet Rabattkort. Läs mer om Rabattkortet här.

7. Avbokning

För att få din biljett återbetald i samband med avbokning krävs att resan avbokas senast 1 timme före avgång, samt att biljetten har ett tecknat Om- och avbokningsskydd. Om- och avbokningsskyddet återbetalas inte. Biljetter kan bokas av senare än 1 timme före avgång, både med och utan Om- och avbokningsskydd, men då återbetalas inte biljetten.
Biljetter som är bokas hos någon av våra återförsäljare måste bokas av hos respektive återförsäljare.

8. Ombokning

Ombokning sker i 2 steg. Först bokar du av din biljett, därefter bokar du en ny biljett. Om du har tecknat Om- och avbokningsskyddet återbetalas avbokad biljett. Läs mer om avbokning i stycket Avbokning.

Om du har bokat en dagsresa och därmed tagit del av vårt rabatterade pris och vill göra så även efter ombokning krävs att både tur och returresa bokas av och därefter bokas på nytt.

Om-och avbokningsskydd förbrukas i samband med ombokning och återbetalas inte. Om du vill ha Om- och avbokningsskydd på din ombokade resa krävs det att du tecknar ett nytt sådant i samband med bokningen av din nya resa.
Biljetter som är bokade hos någon av våra återförsäljare måste bokas om hos respektive återförsäljare.

9. Bagage

Maximalt tillåtet bagage per resenär motsvarar två resväskor samt ett handbagage. Endast handbagage får tas ombord på bussen, resväskor placeras i bussens bagageutrymme. Handbagage skall placeras på bagagehyllorna eller under stolsitsen. Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång. Det är resenärens egen skyldighet att märka sitt bagage med namn och adress, samt kontrollera vid avstigning att hen tar med sig rätt bagage från bussen.

För ersättning av skadat bagage hänvisar vi till resenärens egna hem- eller reseförsäkring om fallet inte är sådant att VS & Perssons Bussar AB är vållande till skadan eller orsak att bagaget försvunnit. I det fall VS & Perssons Bussar AB är vållande till skadat eller förlorat bagage är det kundens skyldighet att snarast kontakta oss via telefon eller e-post för att komma överens om skälig ersättning.
I det fall du som kund är vållande till att ditt bagage skadats eller förlorats ersätter VS & Perssons Bussar AB ej ditt bagage. Du som kund är däremot alltid välkommen att kontakta oss via telefon eller epost hittegods@vsperssons.se så hjälper vi till att eftersöka ditt bagage.

Farligt bagage är inte tillåtet ombord på SGS Bussen. Som farligt bagage bedöms vapen, explosiva och/eller brandfarliga ämnen, smittbärande och/eller frätande ämnen. Föraren har rätt att neka resenär att ta med bagage ombord eller i bagageutrymmet på bussen.

10. Bussar

Trafiken utförs normalt med turistbussar utrustade med säkerhetsbälten, toalett, klimatanläggning samt fällbara säten.
De flesta av våra bussar är även utrustade med öppet Wifi och eluttag på 230V.

11. Bälten

Bälten finns på alla platser och skall enligt lag användas. Alla barn oavsett storlek och ålder skall ha en egen sittplats. Det är respektive målsman som ansvarar för att sitt barn kan sitta fastspänd i bussen.

 

12. Barn & Ungdom

Barn & ungdomar

VS & Perssons Bussar AB tar inte särskilt ansvar för barn och/eller ungdomar som reser med SGS Bussen. Det är alltid respektive målsman som har det yttersta ansvaret för sitt eget barn.

Om man som målsman bedömer att barnet inte är moget att resa ensam med SGS Bussen så rekommenderar VS & Perssons Bussar AB att man inte låter barnet resa ensam.

VS & Perssons Bussar AB rekommenderar alltid att man som målsman lämnar en lapp med kontaktuppgifter till dem som lämnar ensamresande barn, samt till dem som möter ensamresande barn. Även om barnet har en mobiltelefon med samtliga kontaktuppgifter så är det inte säkert att den personen som vill hjälpa barnet vid en krissituation vet hur hen ska göra för att låsa upp startskärmen på telefonen, inte heller navigera sig i telefonen.

13. Hållplatser

Våra hållplatser

  • -Hofors, Busstationen
  • -Storvik, Busshållplats Gatuköket
  • -Kungsgården, Busshållplats Bilisten
  • -Sandviken, Resecentrum
  • -Valbo, Centrum
  • -Gävle, Hamntorget/Resecentrum
  • -Stockholm, Cityterminalen
     

SGS-Bussen kör fram på Cityterminalen ca 15 - 20 minuter före avgång. Kom i god tid för att lasta bagage och välja sittplats.

14. Resenären

Föraren har rätt att neka resenärer och/eller resgods ombord på bussen, om risk för skada bedöms eller om andra resenärers rättighet och/eller säkerhet äventyras. Det åligger i resenärens ansvar att följa angivna regler och rätta sig efter förarens instruktioner.

Många använder idag smartphone, lap top och annan elektronisk utrustning för att underhålla sig under resans gång. Detta tycker vi är jättebra och vi ser gärna att just du får en trevlig resa ombord på SGS Bussen, men vi vill samtidigt be dig att sänka volymen i lurarna då du och din bussgranne kanske inte delar samma musiksmak.

15. Cyklar

SGS-Bussen tillåter inte cyklar på sina bussar.

16. Djur

Till hänsyn för bland andra allergiker får inga djur resa med SGS Bussen. Detta gäller alla avgångar och inga undantag görs för djur i bur.

17. Förseningar

Ibland kan väder och vind, trafikstörningar eller fordonstekniska problem göra att vi inte lyckas hålla tidtabellen. Detta medför dock inget ersättningsansvar från vår sida.

18. Storhelger

Vi reserverar oss för tidtabellsändringar i samband med större helger som exempelvis påsk, midsommar och jul.

19. Betalningsalternativ online: Klarna

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.
 



Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 

Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.